Sektor turystyki w austriackim Tyrolu pozytywnie podsumował ostatni sezon zimowy. Rekordowa liczba noclegów oznacza wyższe dochody dla hotelarzy i właścicieli prywatnych nieruchomości.
W pierwszych dwóch miesiącach zimy odnotowano w Tyrolu rekordową liczbę noclegów. Po raz pierwszy w historii tego regionu w ciągu pierwszych dwóch miesięcy zimy liczba noclegów wyniosła 5 mln (dokładnie 5,1 mln noclegów). Wzrost na przełomie roku wyniósł 3,8%. Tyrol w tym czasie odwiedziło 1,3 mln turystów – 2,1% więcej niż w listopadzie i grudniu ubiegłego roku.
Wzrosła liczba odwiedzających z prawie wszystkich krajów europejskich z wyjątkiem Włoch. Liczba turystów z Niemiec wzrosła o 2,5% (ponad 666 000 osób). Na nocleg zdecydowało się aż 2,7 mln z nich, co oznacza 4,4% wzrost. Wzrosła także liczba noclegów wśród innych narodowości: Holendrzy (5,5%), Brytyjczycy (4,7%), Szwajcarzy (3,5%) i sami Austriacy (1,6 %). Na wzrost liczby turystów miała wpływ długość Świąt Bożego Narodzenia, które w tym roku były znacznie dłuższe niż zwykle. Skorzystali na tym szczególnie właściciele prywatnych nieruchomości i wynajmujący komercyjnie apartamenty (Ferienwohnungen) – wzrost liczby noclegów o ponad 6%. W porównaniu z tym w hotelach 4 lub 5-gwiazdkowych wzrost wyniósł 4,5%. Trochę mniejszy wzrost odnotowały hotele niższych kategorii. Spadek zainteresowania wynajmem dotknął właścicieli pokoi do wynajęcia (Privatzimmer).
Osoby zainteresowane austriackim sektorem turystyki i jego ostatnimi sukcesami, już dziś powinny podjąć decyzję o inwestowaniu w nieruchomości w tym kraju. Pierwszym krokiem do sukcesu może być nabycie domu lub mieszkania przeznaczonego do własnego użytku i wynajmu krótkoterminowego. W Austrii działa sprawdzony model, który przynosi korzyści wszystkim zainteresowanym stronom.
Właściciele domu lub mieszkania w turystycznym rejonie zazwyczaj przebywają w nim jedynie w wakacje i czasie dłuższego okresu wolnego, a przez resztę roku nieruchomość stoi pusta lub wynajmowana jest turystom (za pośrednictwem wyspecjalizowanych firm). Właściciel nieruchomości korzystający z usług takiej firmy nie ma z wynajmem żadnych dodatkowych zmartwień, a wręcz przeciwnie, do jego kieszeni trafiają wyłącznie przychody (ok. 7%).
Decydując się na zakup takiej nieruchomości jest się zwolnionym z konieczności płacenia podatku VAT, który wynosi 20% ceny obiektu. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą nieruchomości w Austrii przeznaczonych do własnego użytku i wynajmu krótkoterminowego.
W sezonie zimowym, tj. w okresie od listopada 2013 do marca 2014 r., Tyrol odwiedziło w sumie 4,8 mln turystów (23,2 mln noclegów). Średnia długość pobytu utrzymała się na stałym poziomie i wynosiła 4,8 dna. W sumie był to piąty najbardziej udany sezon w ciągu ostatnich trzydziestu lat. Obok ciepłej zimy, wpływ na to miał również termin Świąt Wielkanocnych, które w tym roku były w kwietniu.
Tegoroczny marzec znalazł się na siódmym miejscu pod względem liczby noclegów od 1984 roku. Jeżeli porównamy sezony kierując się terminem Wielkanocy, która była w kwietniu, ostatni sezon uplasował się na drugim miejscu tuż za sezonem 2011/2012. Porównując te same święta, które wypadały w marcu – był to najbardziej udany okres od wymienionego wyżej 1984 r.
W odniesieniu do liczby przyjazdów, marzec 2014 r. zajmuje trzecie miejsce zaraz za 2013 i 2008 r. (w obu Wielkanoc wypadła w marcu). Obecny sezon zimowy pod względem ilości odwiedzin znajduje się na drugim miejscu zaraz za rokiem poprzednim.
Jedna czwarta ankietowanych przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie w Tyrolu, była bardzo zadowolona z ostatniego sezonu zimowego, według 60% z nich sezon mógł być lepszy i tylko dla 13% respondentów sezon był nieudany. Podobne oczekiwania związane są z sezonem letnim. Około 60% świadczących usługi hotelarskie jest zadowolonych z aktualnych rezerwacji na sezon wakacyjny. Stan rezerwacji jest podobny do lat poprzednich, co pozwala sądzić, że i ten sezon będzie udany oraz przyniesie znaczny wzrost przychodów z tytułu najmu.
Piękne krajobrazy, wysoka jakość oferowanych usług, przyjazna i domowa atmosfera oraz różnorodne sportowe i kulturalne atrakcje przez cały rok. To tylko kilka rzeczy, które sprawiają, że Tyrol jest tak popularny i atrakcyjny dla turystów. Ale bardzo ważny jest również doskonale wypracowany i wciąż ulepszany marketing usług turystycznych, który jest jednym z najlepszych w Europie.
Tylko w sezonie 2012/2013 Tyrol zaoferował ponad 10 mln zakwaterowań przyjezdnym z ponad 50 krajów. Było to w sumie około 45 mln noclegów, które uplasowały Tyrol na pierwszym miejscu najpopularniejszych miejsc wakacyjnych w Alpach.
Przedsiębiorcy oferujący swoje usługi w Tyrolu na pewno nie spoczęli na laurach, ale pracują nad rozszerzeniem usług oraz poprawą ich jakości. Przykładem może być budowa nowych wyciągów (obok 18 już istniejących) dla miłośników kolarstwa górskiego, którzy mają do dyspozycji 660 kilometrów doskonałych tras.